10 narzędzi Google wspierających biznes w Internecie

Prowadzenie biznesu wymaga korzystania z wielu aplikacji i narzędzi. Niezależnie od branży oraz rodzaju biznesu używanie aplikacji umożliwiających przekazywanie informacji, promowanie swoich produktów lub usług jest jednym z najważniejszych celów. Google wyszło naprzeciw firmom, które aktywnie działają w Internecie i przygotowało zestaw narzędzi, które zdecydowanie ułatwiają pracę. Dzięki aplikacjom od Google dowiemy się czy nasza strona jest optymalna pod względem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, czy jest prawidłowo zaprojektowana, zobaczymy jej statystyki jak również wypromujemy ją i usługi na niej oferowane.

Poniżej przedstawię listę 10 aplikacji, które uważam za niezbędne w prowadzeniu efektywnego biznesu w Internecie.

 

Google Analytics

Darmowy system statystyk, które zbierają (i przetwarzają) dane na temat klientów odwiedzających stronę internetową. Śledzi oraz analizuje ruch na stronie oferując wyświetlanie zebranych informacji w postaci czytelnych raportów.

Po wklejeniu na stronę kodu śledzenia z Google Analytics można się dowiedzieć:

  • Jakim kanałem użytkownik trafił na stronę (wyszukiwarka, social media, bezpośrednio),
  • W jakiej znajdował się lokalizacji geograficznej,
  • Z jakiego urządzenia korzystał,
  • W jakim jest wieku,

I wiele, wiele więcej.

Pozwala na dogłębną analizę oraz optymalizację działań marketingowych.

To bardzo ważne narzędzie dla wszystkich posiadających własną stronę internetową.

 

Google Trends

Trendy Google, to serwis przedstawiający dane dotyczące zapytań kierowanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Dzięki temu możemy śledzić aktualne wyszukiwania internautów.

Dzięki Trendom możemy efektywniej zaplanować kampanię marketingową w Internecie. Sprawdzenie jak wygląda zainteresowanie daną frazą/branżą/tematyką zajmuje dosłownie kilka minut.

 

Google Alerts

Alerty pozwalają na monitorowanie sieci w poszukiwaniu nowych, interesujących treści. Wybierając odpowiednią tematykę, ustawiając częstotliwość powiadomień będziemy otrzymywać żądaną treść.

Co ważne alerty można dobierać według własnych preferencji. Wystarczy utworzyć nowy alert wpisując odpowiednie hasło (np. nazwę swojej firmy), wprowadzić adres email i czekać.  W powiadomieniu otrzymamy źródło pojawienia się szukanego hasła w formie linku.

 

Pagespeed Insights

Pagespeed Insights, to narzędzie przydatne dla tych, którzy posiadają stronę www oraz pozyskują klientów drogą internetową. Umożliwia ono sprawdzenie jakości strony. Pokazuje szybkość jej wczytywania na komputerach oraz urządzeniach mobilnych, a także daje znać, czy odwiedzanie witryny na smartfonach jest wygodne dla użytkowników.

Narzędzie przedstawia również zalecenia optymalizacyjne, mające poprawić wydajność strony www oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Dane dotyczące ładowania witryny oparte są FCP (czas ładowania strony od startu po pełne załadowanie) i DCL (długość przetwarzania kodu HTML).

 

Test My Site

Narzędzie pozwalające sprawdzić czy dana witryna jest dostosowania do urządzeń mobilnych. Dzięki raportowi można się dowiedzieć ile czasu zajmuje ładowanie strony oraz ile procent użytkowników tracimy ze względu na czas ładowania strony.

Po wpisaniu adresu url testowanej strony, pojawią się podstawowe dane. Po wpisaniu adresu email serwis wyśle wiadomość, która będzie zawierała listę proponowanych poprawek jakie można zastosować w celu przyspieszenia strony.

 

Academy For Ads

Akademia Reklamowa Google, to darmowe wirtualne szkolenia, mające na celu przybliżenie internautom tematyki kampanii reklamowych w sieci. Internetowe kursy w ramach akademii obejmują wiadomości dotyczące kampanii Google AdWords, konta Google Analytics, platformy Double Click, a nawet  zachowania w biznesie. Oferowane przez Google kursy przygotowują także do zdania certyfikatów przez partnerów Google.

Platforma Academy for Ads jest przeznaczona dla każdego, kto reklamuje się w Google lub chce poszerzyć wiedzę – od małych firm po agencje medialne, od początkujących pracowników po weteranów, którzy chcą odświeżyć swoje umiejętności.

 

Google Ads

To system reklamowy Google pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google i na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Nazwa Google Ads obowiązuje od 24.07.2018 roku. Poprzednio system nosił nazwę Google AdWords.

Celem wyświetlania reklam w wyszukiwarce oraz na witrynach partnerskich Google jest przede wszystkim zwiększenie ruchu na stronie oraz zachęcenie internautów do zakupu produktów lub usług reklamodawcy

Kampania reklamowa online, polecana każdemu, kto chciałby promować swój biznes. Może być prowadzona we własnym zakresie, gdyż w sieci oraz na stronach pomocy Google znajduje się mnóstwo wskazówek co do jej tworzenia oraz optymalizacji. Istnieje możliwość zlecenia prowadzenia kampanii przez profesjonalną agencję marketingową, celem osiągnięcia lepszych efektów dzięki oddaniu kampanii w ręce wykwalifikowanych specjalistów.

 

Google Moja Firma

Google Moja Firma, to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, która wyświetla się z boku lokalnych wyników wyszukiwania, a także jako punkt na mapach Google. Jest ona kolejną darmową usługą dla internautów, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy świadczą usługi lokalne oraz stacjonarne. Wizytówka Google jest doskonałym sposobem na dotarcie do nowych klientów.

Z poziomu wizytówki internauta od razu może połączyć się z wybraną firmą, zapisać numer w smartphonie lub ustawić trasę dojazdu.

 

Google Search Console

Google Search Console jest darmową platformą stworzoną dla właścicieli oraz administratorów stron www. Umożliwia ona zarządzanie stroną oraz jej monitorowanie. Pozwala na kontrolowanie stanu indeksowania strony przez wyszukiwarkę, optymalizowanie widoczności witryny oraz wychwycenie ewentualnych błędów oraz filtrów nałożonych przez Google.

GSC udostępnia dane dotyczące analityki wyszukiwania, linków do witryny, linków wewnętrznych, słów kluczowych znajdujących się w treści strony, czy błędów indeksowania. Pozwala też na przejrzenie struktury strony, skontrolowanie, czy strona działa poprawnie na urządzeniach mobilnych oraz testowanie pliku robots.txt, za pomocą którego zarządza się dostępnością witryny dla robotów sieciowych.

 

Market Finder

Market Finder jest narzędziem, które pozwala znaleźć nowe rynki do sprzedaży produktów lub usług. Po wpisaniu adresu strony www w wyszukiwarkę lub wybraniu odpowiednich kategorii branży, system wyświetla listę proponowanych krajów wraz z danymi dotyczącymi miesięcznej ilości zapytań o produkty/usługi danej kategorii, średniej stawki za kliknięcie w reklamy promujące daną branżę, itp.

Market Finder jest doskonałym narzędziem dla wszystkich  planujących rozwijać swój biznes za granicą. Prosty, intuicyjny panel oraz ogromna ilość danych na pewno ułatwią planowanie działań, a przynajmniej przedstawią najważniejsze statystyki.